BMW Luxury Touring Community banner
81 - 100 of 229 Posts
Ik denk er hetzelfde over. Er is een enorme dealer ongeveer 2 mijl van mijn huis die ik moet bekijken. Ik woon hier nu 6 jaar en het verbaast me dat de gedachte me de laatste tijd nog niet was gekomen🤪
Ik denk dat ik op zoek ben naar een eenhoorn. Het grootste deel van mijn rijervaring in mijn vormende jaren was offroad, zowel racen als gewoon trailrijden, en daar heb ik echt van genoten totdat ik mezelf heb weten te verpesten met racen. Toen stapte ik over op straatmotoren, mijn eerste was een nieuwe 86' VFR700 (de tariefbuster lol) man, ik hield van die motor en sportmotoren waren toen iets nieuws, dus mensen keken je aan alsof je een alien was 🤪. Maaaaar, zoals het leven doet, werd ik volwassen, begon ik een carrière, trouwde ik, stichtte ik een gezin en gaf ik mijn rijpassie op. Nu ben ik twee jaar verwijderd van mijn pensioen, de kinderen zijn weg en ik ben verhuisd naar een meer landelijke (om het zacht uit te drukken) plek. Ik ben hier in Berkeley Springs, West Virginia, dol op, maar ik pendel nog steeds naar mijn werk en ik ben brandweerman, dus telewerken is uitgesloten 😁. Sorry, mijn gedachten dwalen af, ik wil graag een motor die een geweldige sporttoerer is, maar toch offroad kan. Zoals je zei, een dual sport zal het gewoon niet redden. Ik denk erover om eerst naar de KTM-reeks te kijken, want die is vlakbij. Ik hou nog steeds van de Japanse motoren, maar ik wil graag meer verfijning in mijn volgende motor (dwz een motor waarvoor ik geen niergordel nodig heb om te rijden)🤪

Bruce
Berkeley Springs, West Virginia
Als je het goed vindt met een oudere motor, is de 2018 RT een ~~ erg ~~ mooie optie. 2017/2018 zijn de beste "Wethead"-jaren (d.w.z. 2014-2018 BMW RT/GS-modellen worden informeel Wetheads genoemd, 2005-2009 Hexheads, 2010-2013 Camheads en 2019-heden Shiftcams", ter info). Handleidingen zijn nog steeds te vinden voor Wetheads op Ebay, of in ieder geval OEM-kopieën, aangezien BMW ze niet meer verkoopt en dat al sinds ongeveer 2019-2020 niet meer doet. Dus, handmatige kopieën voor shiftcam zijn moeilijk te vinden. Zoek een 2017/2018 RT met weinig kilometers (d.w.z. er was een transmissie-upgrade tussen modellen tussen 2014-2016 en 2017/2018, waardoor de latere jaren de voorkeur kregen), probeer het een tijdje uit, pendel er flink mee en pas je na een jaar of zo aan iets anders aan als de Beemer RT's het niet voor je doen. De BMW GS's zijn trouwens behoorlijk weg-/touringgeschikt. Ze hebben gewoon minder windbescherming, een andere gearing en een hogere voorkant van de grond omdat, je weet wel, "dirt happens". 😏 GS-eigenaren zijn er dol op, op de weg of offroad.

Als je een 2025 RT moet hebben, ga ervoor - het is jouw geld en waarom je zo hard werkt, maar ik durf te wedden dat je in de hemel zult zijn op een 2018 RT (nou ja, "hemel" zonder Harley, hoe dan ook). 😁

Nou, ik haat de nieuwe voorkant/verlichting. Ik ben geen fan van het helemaal weglaten van de koppelingshendel, maar misschien ben ik gewoon te ouderwets. Lijkt me een verlies van controle.

Het ziet er nogal lelijk uit, maar dat kan ook gewoon de matte zwarte plastic wrap zijn. Ik ben nog niet eens gewend aan het ontwerp van de Shiftcam.

Bovendien heb ik goed geluisterd, maar de verteller zei niets over de vraag of BMW klanten een technisch servicehandboek zal aanbieden; dat is voor mij een dealbreaker voor elke toekomstige Beemer.

BMW lijkt zo snel en zo ver mogelijk weg te rennen van mij als hun klant.
Hoe werkt de natte koppeling op de RT? Mijn beperkte ervaring met een natte koppeling gaat ver terug naar een Honda ATC, die had een natte koppeling maar geen echte koppelingshendel😳, je schakelde gewoon.

"Natte koppeling" verwijst simpelweg naar een koppeling die intern is en wordt gesmeerd door motorolie, in tegenstelling tot een koppeling die zich tussen de motor en de transmissie bevindt en helemaal niet wordt gesmeerd. Ik gok dat de RT in de video zonder koppelingshendel een automatische transmissie is die de koppeling niet hoeft te ontkoppelen om van versnelling te wisselen of te stoppen. Ik hoop dat het een optie is en dat er nog steeds een handgeschakelde versnellingsbak beschikbaar is.

"Natte koppeling" verwijst simpelweg naar een koppeling die intern is en wordt gesmeerd door motorolie, in tegenstelling tot een koppeling die zich tussen de motor en de transmissie bevindt en helemaal niet wordt gesmeerd.
Ik gok dat de RT in de video zonder koppelingshendel een automatische transmissie is die de koppeling niet hoeft te ontkoppelen om van versnelling te wisselen of te stoppen. Ik hoop dat het een optie is en dat er nog steeds een handgeschakelde versnellingsbak beschikbaar is.
Dat hoop ik ook, maar iets zegt me dat ze deze kant op gaan om de kleinste gemene deler tevreden te stellen 😁 Bedankt voor de opheldering. Ik herinner me dat sommige van de ATCs vroeger natte koppelingen hadden waarbij je niets hoefde te doen behalve te schakelen. Wat doet BMW's "shift assist" precies?
Bedankt
Bruce
Berkeley Springs, Wv

Wat doet de "shift assist" van BMW precies?
Omdat we in de R1300-thread zitten, neem ik aan dat je de nieuwe ASA bedoelt die eraan komt. Zo niet, dan zijn mijn onderstaande uitspraken niet van toepassing.

Er zijn nogal wat YouTube-video's over de R1300GS. Een man uit Duitsland met de kanaalnaam "NothingToProve" heeft een video over ASA. Ik vind zijn recensies leuk.

Hoe dan ook, hij heeft vrij goede dingen te zeggen over ASA. Kortom, er zijn twee actuatoren in de versnellingsbak. Je schakelhendel is nu niets meer dan een schakelaar, geen interne verbindingen met de versnellingsbak. Geen koppelingshendel. Eén actuator is voor de koppeling, de andere voor het schakelen. De BMW-computer doet al het koppelen en schakelen voor je. In de handmatige modus kun je de shifter klikken en hij schakelt. Zelfs in de automatische modus kun je terugschakelen en de motorfiets houdt die versnelling vast totdat je ongeveer 5 seconden niet meer accelereert. Dan gaat hij terug naar automatisch. Als je stopt, trekt hij de koppeling voor je in. Hij laat je zelfs in de tweede versnelling starten, zonder ooit af te slaan.

Mijn mening is dat de schakeling van de eerste naar de tweede versnelling nog steeds een beetje ruw is. Niet anders dan een standaard koppelingsfiets. Maar de rest van de versnellingen voelt ongeveer hetzelfde of beter aan. En zeer snel schakelen.

Ik was ertegen toen ik er voor het eerst over hoorde. Maar nu ik waarschijnlijk een dozijn YT-video's van Europese recensenten bekijk, zal ik het zeker overwegen op mijn volgende RT.

Omdat we in de R1300-thread zitten, neem ik aan dat je de nieuwe ASA bedoelt die eraan komt. Zo niet, dan zijn mijn onderstaande uitspraken niet van toepassing.

Er staan nogal wat YouTube-video's over de R1300GS. Een man uit Duitsland met de kanaalnaam "NothingToProve" heeft een video over ASA. Ik vind zijn recensies leuk.

Hoe dan ook, hij heeft vrij goede dingen te zeggen over ASA. Kortom, er zijn twee actuatoren in de transmissie. Je schakelhendel is nu niets meer dan een schakelaar, geen interne verbindingen met de transmissie. Geen koppelingshendel. Eén actuator is voor de koppeling, de andere voor het schakelen. De BMW-computer doet al het koppelen en schakelen voor je. In de handmatige modus kun je de shifter aanklikken en hij schakelt. Zelfs in de automatische modus kun je terugschakelen en de motorfiets houdt die versnelling vast totdat je ongeveer 5 seconden niet meer accelereert. Dan gaat hij terug naar automatisch. Als je stopt, trekt hij de koppeling voor je in. Hij laat je zelfs in de tweede versnelling starten, zonder ooit af te slaan.

Mijn mening is dat de schakeling van de eerste naar de tweede versnelling nog steeds een beetje ruw is. Niet anders dan een standaard motorfiets met koppeling. Maar de rest van de versnellingen voelt ongeveer hetzelfde of beter aan. En zeer snel schakelen.

Ik was ertegen toen ik er voor het eerst over hoorde. Maar nu ik waarschijnlijk een dozijn YT-video's van Europese recensenten heb bekeken, zal ik het zeker overwegen op mijn volgende RT.
Ik heb het niet gebruikt of zelfs niet onderzocht naar de 2025 R1300 ASA, en je opmerkingen zijn de meest specifieke die ik heb gezien. Ik moet echter aannemen dat het ongeveer zal werken zoals handmatig schakelen op mijn Fords (2022 F150, 2014 Edge), of "paddle mode" op de Hyundai Sonata die we daarvoor hadden. Ja, je kunt op- en terugschakelen, en ja, dat kan een beetje helpen bij het nemen van bochten, en nog meer om remmen te besparen op steile hellingen. Er is echter lang niet zoveel controle in de bochten als je handmatig schakelt en de koppeling gebruikt om "zachtjes" in en uit de versnelling te gaan, afhankelijk van het momentum van het voertuig. Het grootste probleem dat ik heb, is wat ik een verlies van "staat" zou willen noemen. Zonder naar de toerenteller te staren, waarbij het motorgeluid zo gedempt is, heb ik soms geen idee of de motor overtoeren maakt of afslaat tijdens het handmatig schakelen. Daarom gebruik ik die modus alleen voor handmatig terugschakelen op hellingen, uit angst de automatische transmissie te beschadigen.

Er is geen manier om de controle die je hebt met een handmatige koppeling en schakelhendel te reproduceren met een automatische transmissie. Automatische transmissies doen een aantal geweldige dingen, en ik ben er dol op. Maar als ik echt contact wil maken met de weg, zijn ze een ondraaglijke aansprakelijkheid. Je kunt bijvoorbeeld niet doen wat je kon doen met een "four on the floor" in een Corvette, met een Corvette met een automatische transmissie. Mijn RT is mijn "arme man's" Corvette. 😁 Als ik hem wil meenemen, is hij er als ik hem nodig heb.

@pwceng17ine 's Vraag:
"Wat doet BMW's "shift assist" precies?

Shift assist werkt beter bij het opschakelen onder vermogen dan bij het terugschakelen (vooral bij het overschakelen van de 2e naar de 1e versnelling). Je laat in feite je koppeling thuis (of zet hem een tijdje weg tijdens je rit). Als je de snelheid/schakelbanden correct afstemt, is het boterzacht. Zo niet, dan herinnert de "Boxer"-motor van BMW je eraan waarom ze hem zo noemen, afgezien van de vorm. Je krijgt een "klonk" en een beetje schok. Kortom, de enige keer dat ik hem echt gebruik, is wanneer ik accelereer in bochten. Hij schakelt ook prima terug onder dezelfde omstandigheden, maar nogmaals, ik wil meer controle hebben over waar ik de versnelling weer inschakel tijdens het nemen van bochten, dus ik heb hem zelden gebruikt tijdens het terugschakelen.

Ik heb zeker een vooroordeel, dat ik al heb uitgedrukt. Andere mensen houden misschien van de shift-assist onder alle omstandigheden, op en neer door de versnellingen. Het is een geweldig compromis, IMHO, en een verdomd stuk beter dan een koppelingloze/automatische transmissie zoals ASA (vermoedelijk) is.

Shift assist staat volledig los van ASA.

Denk bijvoorbeeld aan Porsche Tiptronic, of een BMW M3 of M5, niet aan een pick-up truck of gewone sedan. Als je eenmaal begrijpt hoe je het goed moet gebruiken, is de controle vrij gedetailleerd en weinig anders dan handmatig. Veel dinosaurussen zullen het niet leuk vinden, maar wat maakt het uit - het is een optie, vind je het niet leuk, koop het dan niet.

Je kunt nog steeds handmatig schakelen als je dat wilt, maar met de optie om de motorfiets zelf te laten schakelen, of andersom.

In mijn auto kan ik de versnellingsbak op en neer schakelen met paddles met behulp van het volledige toerentalbereik zo hard als ik wil, en de daadwerkelijke schakeling is bijna onmerkbaar; ik heb nog steeds motorremmen, kan nog steeds agressief zijn in bochten, enz.

Voor de nabije toekomst durf ik te wedden dat BMW ASA als optie zal verkopen, en geleidelijk overstapt zodat ASA standaard wordt en handmatig optioneel wordt.

Door de computer gemaakte versnellingswisselingen zullen soepeler zijn dan handmatige, en je passagier zal dat waarderen. Hulp bij het starten op hellingen zal gemakkelijker zijn en er is geen zorgen over mogelijke stalls. Over het algemeen, en in tegenstelling tot Scotts post hierboven - sorry, Scott! - zal de slijtage van de transmissie worden verminderd.

Schakelassistentie staat totaal los van ASA.

Denk bijvoorbeeld aan Porsche Tiptronic, of een BMW M3 of M5, niet aan een pick-up truck of gewone sedan. Als je eenmaal begrijpt hoe je het goed moet gebruiken, is de controle vrij gedetailleerd en weinig anders dan handmatig. Veel dinosaurussen zullen het niet leuk vinden, maar wat maakt het uit - het is een optie, als je het niet leuk vindt, koop het dan niet.

Je kunt nog steeds handmatig schakelen als je dat wilt, maar met de optie om de motorfiets zelf te laten schakelen, of andersom.

In mijn auto kan ik met de paddles de versnellingsbak op en neer schakelen met het volledige toerentalbereik zo hard als ik wil, en de daadwerkelijke schakeling is bijna onmerkbaar; ik heb nog steeds motorrem, kan nog steeds agressief zijn in bochten, etc.

Voor de nabije toekomst durf ik te wedden dat BMW ASA als optie zal verkopen, en geleidelijk overstapt zodat ASA standaard wordt en handmatig optioneel.

Door de computer gemaakte versnellingswisselingen zullen soepeler zijn dan handmatige, en je passagier zal dat waarderen. Hellingstarts worden gemakkelijker en er is geen zorgen over mogelijke stalls. Over het algemeen, en in tegenstelling tot Scotts post hierboven - sorry, Scott! - zal de slijtage van de transmissie worden verminderd.
lol, voor zover ik weet, gaan "meningsverschillen" en "open discussie" hand in hand.

In mijn auto kan ik met de paddles op en neer schakelen met behulp van het volledige toerentalbereik zo hard als ik wil, en de daadwerkelijke schakeling is bijna onmerkbaar; ik heb nog steeds motorrem, kan nog steeds agressief zijn in bochten, etc.
Klinkt bekend in de oren van de Ferrari F360 F1 paddle shifters van begin jaren 2000 die ik vroeger reed.

Ik bezit een 2015. De motor heeft zijn plus- en minpunten. Een belangrijk ding dat ik niet leuk vind, is het gebrek aan stabiliteit bij hoge snelheid, vandaar de meegeleverde stuurdemper, die niet helemaal werkt. Er is te veel frontaal oppervlak van de kuip (en de uitstekende cilinders). Dus ik rijd 15-20 mph langzamer dan met mijn vorige K-motor. Het wekt geen vertrouwen bij de extra legale snelheden die hier in het Amerikaanse zuidwesten de norm zijn. De verandering in 2025 in het kuipontwerp naar een meer puntige vorm zou de stabiliteit bij hoge snelheid moeten helpen, hoop ik. Volgens een van de video's die ik heb bekeken, is de automatische transmissie gelukkig een OPTIE.
Ik kan niet wachten om meer details te zien naarmate de tijd verstrijkt.
Ik heb het gevoel dat er iets mis is met je motor. Ik heb een 2020, wat dezelfde generatie motor is, en hij kan niet solider zijn, vooral op snelheid. Ik heb het gevoel dat de motor echt soepel wordt bij 90+ MPH.

Ik kijk reikhalzend uit naar de 1300 RT. Ik ben alleen geïnteresseerd vanwege de ASA. Ik heb in mijn 54 jaar tientallen motoren gehad. Momenteel bezit ik een Honda NC750x met (auto) DCT. Ik ben absoluut dol op de automatische transmissie. Ik zal alleen nieuwe motoren met een automaat overwegen.

Ik kijk reikhalzend uit naar de 1300 RT. Ik ben alleen geïnteresseerd vanwege de ASA. Ik heb in mijn 54 jaar tientallen motoren gehad. Momenteel bezit ik een Honda NC750x met (auto) DCT. Ik ben absoluut dol op de automatische transmissie. Ik zal alleen nieuwe motoren met een automaat overwegen.
Ik vraag me af of het een aantal "verbeteringen" in de vering zal hebben, misschien zelfs de automatische rijhoogteverstelling.

Ik heb het gevoel dat er iets mis is met je fiets. Ik heb een 2020, wat dezelfde generatie fiets is, en hij kan niet solider zijn, vooral op snelheid. Ik heb het gevoel dat de fiets echt soepel wordt bij 90+ MPH.
Ik ben het ermee eens dat er een probleem moet zijn met die fiets. Een van de woorden die ik zou gebruiken om mijn 2023RT te beschrijven, is rotsvaste stabiliteit, zelfs bij 200 km/u, wat ik heb bereikt op de outback-snelwegen in Northern Territory. Hij behoudt ook een ongelooflijke stabiliteit bij hard remmen.

81 - 100 of 229 Posts